Starring

  • Hem
  • Kunder
  • Tjänster
    • Webbutveckling
    • Webbplatser
      • E-handel
    • Apputveckling
    • Projektledning
    • Förstudie
    • Vår arbetsprocess
    • Design
    • Responsiv design
    • Koncept & Design
    • Digital strategi
    • Förvaltning
    • Systemutveckling
  • Produkter
    • Publiceringsverktyg
    • Drupal
    • WordPress
    • EPiServer
    • Umbraco
    • Drupal Commerce
    • EPiServer Commerce
    • Betalningslösningar
  • Blogg
  • Om oss
    • Miljöpolicy
    • Arbeta hos oss
  • Kontakt

Så används användarcentrerad design på moderna webbsidor

20 november, 2019 by Dan

Begreppet user experience, förkortat UX, blir allt mer centralt vid skapandet av en tilltalande hemsida. Detta perspektiv på design understryker vikten av att erbjuda besökaren en trivsam och smärtfri upplevelse. Att navigera och hitta information ska vara enkelt, logiskt och intuitivt, dessutom bör tydlig återkoppling ges under besökets gång för att stödja användarens beteende. Genom att tillämpa user experience-design vill man skapa en användarcentrerad upplevelse med målet att ge besökaren det hen förväntar sig.

I denna artikel kollar vi närmare på tre olika sajter ur ett UX-perspektiv. De hemsidor som fått den stora äran att agera exempel är; webbhandeln Amazon, spelbolaget Betfair samt nyhetsportalen Expressen.

Aningens rörigt intryck av en av världens största webbshoppar

Amazon är en amerikansk e-handel som erbjuder ett stort utbud av varor för köp online. Allt från kläder och möbler till inredning och skönhetsprodukter kan klickas hem på sajten som idag i viss utsträckning även finns tillgänglig på den svenska marknaden.

Första intrycket av Amazon är rörigt. På startsidan är de olika menyerna många, där kategorierna uppgår till ett stort antal. Man kan konstatera att man inte alls jobbar ur ett minimalistiskt perspektiv, istället har man satsat på att samla så bred information som möjligt, på en och samma sida. På startsidan frontas kampanjer, trendande produkter, toppsäljande varor och annat. Det är mycket information på en och samma gång. Smidigt är dock att en sökfunktion gör det möjligt att direkt skriva in vad du söker, något som känns användarvänligt. När vi väl valt en kategori, underlättar navigeringen där logiska underkategorier och annat gör det enkelt att hitta det vi söker – tummen upp!

Spelbolaget Betfair gör det enkelt för besökaren att navigera

Spelbolaget Betfair erbjuder odds och casinospel på nätet, där spelare har möjlighet att spela med riktiga pengar på aktörens webbsida. Betfair jobbar internationellt och finns idag tillgänglig på över 10 olika marknader för spel online.

Likt Amazon presenteras ett stort antal kategorier på startsidan, här är man dock bättre på att strukturera upp innehållet. Spelare som är ute efter sport och odds kan enkelt klicka sig vidare till denna sektion, medan andra kan välja att gå vidare till sektionen för online kasino. Under respektive kategori finns sedan underkategorier som slots, bordsspel, jackpotts och live casino. Det går även bra att söka på en specifik titel av casinospel. Överlag upplevs hemsidan som logisk, där besökaren med enkelhet kan navigera sig mellan olika kategorier. Det är dessutom enkelt att kontakta support via ett frågetecken ständigt närvarande på sajten.

Lättöverskådlig helhet på nyhetsportalen Expressen

E-tidningen Expressen samlar nationella och internationella nyheter i kategorier som sport, världen, politik och kultur. På startsidan samlas högaktuella händelser som ger besökaren en snabb översikt kring vad som pågår i omvärlden. I kategorier kan besökaren sedan klicka sig vidare till önskad avgränsning. En besökaren som är intresserad av sport, kan exempelvis sortera fram enbart sportrelaterade nyheter. Användarupplevelsen på Expressen bedömer vi som mycket bra, där innehållet presenterad på ett välstrukturerat och interaktivt sätt. Här hittar vi enkelt det vi söker!

Det var vår mini-recension av tre välbesökta webbsidor, ur ett användarcentrerat perspektiv.

Arkiverad under: Nyhet

  • Cookies
  • Partners
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev
  • Uppdatera WordPress
  • Startpaket webbplats
  • Support
  • Få en gratis analys av er webbplats
  • Vad är WordPress?

Boka gratis onlinedemo

Under ett onlinemöte går vi igenom dina utmaningar på webben. Det är kostnadsfritt och tar cirka 20 minuter.

Ring 08-6461100 eller boka här.

Hungrig? Vi bjuder på lunch.

hamburgare gratis lunch Gratis lunch hittas här

Boka ett möte med oss!

Starring AB

Åsögatan 80
118 29 Stockholm

Besöksadress

Folkungagatan 44
118 26 Stockholm

Support

Helgfria vardagar 9-17
support@starring.se
+46 8-646 11 00

Nyhetsbrev

Ibland får du ett mejl av oss med en massa smarta tips!

Kontakta oss

Har du frågor kring ett nytt projekt, eller behöver du någon att bolla ideér med? Ta kontakt, ring eller mejla oss!

Telefon: +46 8-646 11 00
E-post: info@starring.se

Om oss

Starring är en webbyrå som hjälper dig att utveckla webbplatser, e-handel och intranät med fokus på användbarhet, design, kvalitet och affärsnytta.

Jobba hos oss

Kom och jobba med oss. Det blir roligt, förhoppningsvis!

Håll kontakten

Följ oss på Twitter. Gilla vår Facebooksida. Kontakta oss på LinkedIn. Lyssna på vår Spotifylista. Kolla in oss på Instagram.

Boka gratis onlinedemo

Under ett onlinemöte går vi igenom dina utmaningar och svarar på dina frågor.

Ring upp mig

Redo att beställa? Bli uppringd av Daniel!

Gratis lunch

Hungrig? Enda kravet är att du vill träffa oss så bjuder vi på lunch. Vi lovar.

Copyright © 2023 · Starring Webbyrå Stockholm