Starring

  • Hem
  • Kunder
  • Tjänster
    • Webbutveckling
    • Webbplatser
      • E-handel
    • Apputveckling
    • Projektledning
    • Förstudie
    • Vår arbetsprocess
    • Design
    • Responsiv design
    • Koncept & Design
    • Digital strategi
    • Förvaltning
    • Systemutveckling
  • Produkter
    • Publiceringsverktyg
    • Drupal
    • WordPress
    • EPiServer
    • Umbraco
    • Drupal Commerce
    • EPiServer Commerce
    • Betalningslösningar
  • Blogg
  • Om oss
    • Miljöpolicy
    • Arbeta hos oss
  • Kontakt

Sökmotoroptimering för ehandel

25 mars, 2020 by Dan

Jag tänkte jag skulle dela med mig lite om hur jag arbetar med SEO. SEO är egentligen väldigt enkelt och med små förändringar kan man göra väldigt mycket. Dock är SEO även väldigt komplext, dess mer företag som vill synas på ett sökord dess mer konkurrens blir det och det är bara de tio första som syns i sökresultaten. För att lyckas med SEO krävs det att man har koll på följande delar.

Nyckelordsanalys.

Vilka sökord vill jag synas på och vilka sökord konverterar bäst? Här gäller det att skriva ner alla ord man kommer på som rör ens verksamhet. Kolla vilka ord konkurrenterna använder, kolla synonymer till nuvarande ord och fråga vänner/kollegor vad de tänker på för ord.

När detta är gjort är det dags att mäta antal sökningar per månad på respektive sökord. Detta gör man enkelt via Google Adwords och deras verktyg var man kan mäta antal sökningar globalt eller lokalt per månad. Om man vill veta hur bra ett sökord konverterar mot en viss webbsida kan man köra en kampanj i Adwords där man enkelt kan se hur det konverterar.

Länkar och länkstrategi

Detta är något som många missar, även många byråer som arbetar med SEO. För att lyckas nå resultat i Sverige idag krävs det att man får relevanta länkar till sidan. Konkurrensen är för stor för att lyckas med att nå bra resultat endast genom att bygga sidan på ett riktigt sätt med en massa innehåll.

Hur får man fler länkar till sidan?

Det bästa sättet är att skapa innehåll som folk vill dela och länka till. Tänk viral spridning – Dock är detta oerhört svårt och kräver verkligen att man tänker till. Ett annat sätt är att köpa/hyra länkar från ett länknätverk eller varför inte bygga ett eget. Skapar man ett eget länknätverk gäller de att länka strategiskt och inte länka i ring,

Google är inte dumma och de straffar sig snabbt om man gör fel. Man skall även tänka på att länka på olika sätt och använda sparsamt av ankartexter och inte köra med samma text hela tiden. Tänk på hur du själv gör när du omedvetet tipsar andra om webbsidor eller lägger in en länk utan att tänka SEO. Till 90% använder du inte alls en ankartext eller så är ankartexten väldigt enkel.

Skapa bra innehåll:

Efter att man har sina sökord, är det dags att optimera varje enskild sida för respektive sökord. Använd alltså titel, h1,h2,h3, bilder, bildtaggar, och naturligtvis en brödtext som alla hänvisar till ditt nyckelord på ett eller annat vis. Använd med fördel ditt nyckelord skrivet på olika sätt och i olika sammanhang.
Denna bit kan ni och jag tänker inte gå närmare in på onpage optimering, detta ämne är för grundläggande och för långt.

Innehållet skall vara uppbyggt och skrivet på ett sätt som besökaren gillar och inte 100% fokuserat på att få ett bra utslag hos Google.
Själv tycker jag att jag lyckats få till en mix som konverterar bra och är optimalt för Google.

Konkurrentanalys:

För att hålla ett försprång måste du veta vad konkurrenterna sysslar med. Detta är något som jag är lite dålig på att göra, men jag loggar alla större konkurrenter och följer med hur deras positioner försämras/ förbättras. Försöker ta reda på deras länkstrategi (om den ens finns!) och hur de väljer att bygga sina sidor. Mitt mål är att en dag kunna säga vem de anlitar för att sköta deras SEO satsning.

Arkiverad under: Nyhet

  • Cookies
  • Partners
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev
  • Uppdatera WordPress
  • Startpaket webbplats
  • Support
  • Få en gratis analys av er webbplats
  • Vad är WordPress?

Boka gratis onlinedemo

Under ett onlinemöte går vi igenom dina utmaningar på webben. Det är kostnadsfritt och tar cirka 20 minuter.

Ring 08-6461100 eller boka här.

Hungrig? Vi bjuder på lunch.

hamburgare gratis lunch Gratis lunch hittas här

Boka ett möte med oss!

Starring AB

Åsögatan 80
118 29 Stockholm

Besöksadress

Folkungagatan 44
118 26 Stockholm

Support

Helgfria vardagar 9-17
support@starring.se
+46 8-646 11 00

Nyhetsbrev

Ibland får du ett mejl av oss med en massa smarta tips!

Kontakta oss

Har du frågor kring ett nytt projekt, eller behöver du någon att bolla ideér med? Ta kontakt, ring eller mejla oss!

Telefon: +46 8-646 11 00
E-post: info@starring.se

Om oss

Starring är en webbyrå som hjälper dig att utveckla webbplatser, e-handel och intranät med fokus på användbarhet, design, kvalitet och affärsnytta.

Jobba hos oss

Kom och jobba med oss. Det blir roligt, förhoppningsvis!

Håll kontakten

Följ oss på Twitter. Gilla vår Facebooksida. Kontakta oss på LinkedIn. Lyssna på vår Spotifylista. Kolla in oss på Instagram.

Boka gratis onlinedemo

Under ett onlinemöte går vi igenom dina utmaningar och svarar på dina frågor.

Ring upp mig

Redo att beställa? Bli uppringd av Daniel!

Gratis lunch

Hungrig? Enda kravet är att du vill träffa oss så bjuder vi på lunch. Vi lovar.

Copyright © 2023 · Starring Webbyrå Stockholm