
När allt fler och fler går över till att förlita sig på internet betyder det att webbdesign kommer att behöva förändra sig för att kunna bemöta många olika slags kunder och användare. Och ett viktigt steg inom utvecklingen av webbdesign är AI, artificiell intelligens. Det drivs av data som sedan behandlas av en maskin, så kallad maskininlärning och resultatet är mer effektivitet på ett sätt som i många fall är bättre än vad människan kan åstadkomma. Artificiell intelligens är inget nytt men det är först nu, i och med att allt fler utnyttjar internet, som data kan samlas in på ett lätt sätt.
Att AI nu har kommit till webbdesign är förstås väntat. Redan idag finns det flera stora företag som använder sig av AI för att effektivisera sin affärsmodell, underlätta användarupplevelsen för webbsurfaren eller skapa en unik skräddarsydd upplevelse. Några exempel är musikstreamingtjänsten Spotify och videostreamingtjänsterna Netflix och Youtube som alla anpassar utbudet utefter vad individen har tidigare tittat på så att upplevelsen blir mer positiv, vilket i sin tur bidrar till att annonsörerna får vad de betalar för, och casinoleverantörer som PokerStars som effektiviserar sin affärsmodell.
Många kanske inte tänker sig att AI kan hantera kreativa uppdrag men här handlar det snarare om att AI samlar ihop en webbdesign som är komplett utifrån det som kunden har svarat på i några frågor. Ju fler sådana här frågor AI hanterar desto mer lär den sig. Detta betyder också att ingen webbdesign blir lik en annan.
När kan AI inom webbdesign behövas?
Man ska förstås tänka på att AI generellt är i sin linda eftersom maskininlärning har börjat komma igång först nu de senaste åren. Men klart är att webbdesign som har tagits fram med hjälp av AI blir alltmer vanlig allteftersom AI blir smartare och inlärning effektiviseras. Det kommer att bli ett kostnadseffektivt, och framför allt, tidseffektivt verktyg som innebär att man kan maximera kampanjer och konverteringar. Enkelt och snabbt kan man använda sig av AI för att få fram en marknadsföringsstrategi som är specifikt anpassat till en målgrupp, med metoder att bäst nå dem och för att uppnå bästa konvertering. Motsvarande manuellt arbete skulle ta mycket längre tid.
Detta utgår då förstås att det finns kvantifierbara data att utgå ifrån. Ett mänskligt inslag kommer nog alltid att behövas när det kommer till själva kreativa delen av designen, ja sådant som inte är baserat på data helt enkelt. De få företag som har infört webbdesign som är framtagen med hjälp av AI har i många fall fått mycket kritik för att designen inte lever upp till den hype som många har pratat om.
Utmaningar med AI
I och med införandet av dataskyddslagen GDPR så har både sajtägare och internetsurfare fått upp ögonen för vad som egentligen är ok att samla in för data och inte. När AI kommer in i bilden så väcks ju förstås frågan om det finns risk för integritetskränkande datainsamling som sker automatiserat. För huvudsaken med AI är den ska kunna samla in så mycket data som möjligt för att kunna automatisera webbdesignen löpande. Med andra ord ska alltså en europé kunna se ett annat innehåll än en amerikan i en webbutik, eller en 25-åring få andra produktförslag med videos och artiklar på sidan jämfört med en 70-åring – och allt detta ska alltså ske automatiskt. Bara det kräver alltså att det är en hel del data som ska samlas in.
Eftersom maskininlärning främst kommer att fokusera på själva innehållet kommer det att dröja ett tag innan själva webbdesignen kraftigt påverkas av AI. När både webbdesign och innehållet i webbdesignen är helt framtaget av AI kommer vi nog sannerligen att använda internet på ett helt annat sätt än vad vi gör idag. Men tills dess kommer vi att behöva förlita oss på webbdesigners sista ändringar innan något går live på en sajt, och samtidigt påverkas av en större medveten om dataintegritet bland allmänheten.