Starring

  • Hem
  • Kunder
  • Tjänster
    • Webbutveckling
    • Webbplatser
      • E-handel
    • Apputveckling
    • Projektledning
    • Förstudie
    • Vår arbetsprocess
    • Design
    • Responsiv design
    • Koncept & Design
    • Digital strategi
    • Förvaltning
    • Systemutveckling
  • Produkter
    • Publiceringsverktyg
    • Drupal
    • WordPress
    • EPiServer
    • Umbraco
    • Drupal Commerce
    • EPiServer Commerce
    • Betalningslösningar
  • Blogg
  • Om oss
    • Miljöpolicy
    • Arbeta hos oss
  • Kontakt

Hur man blir bra online

29 maj, 2022 by Dan

Onlinenärvaro har blivit ganska grundläggande under 2000-talet, men det betyder också att det finns ett antal faktorer som du måste ta hänsyn till hela tiden. Det har fått många företag att tycka att det är krävande att vara bra på nätet, men så behöver det inte vara. För att göra det lite enklare har vi satt ihop några bra tips på vad du bör tänka på för att din verksamhet ska bli bra online.

Börja med din vision för företaget

Det första du bör ha en klar uppfattning om är vad visionen för ditt företag är. Vad vill du egentligen uppnå med ditt företag? Många företag vi pratat med har en tydlig vision om att de vill tjäna pengar, men när vi ställer frågor om hur de tänker nå detta mål blir de ofta helt tysta.

Fundera därför noga över vad du vill uppnå med din verksamhet, och formulera sedan några tydliga planer för hur detta ska uppnås. Det kan också vara bra att göra några tidsramar så att du kan följa resan mot målet, samt byta strategi om du ser att det inte fungerar som önskat.

Har du en bra hemsida?

De flesta företag har idag en onlinenärvaro, men kan du ärligt säga att du har en bra hemsida? En bra hemsida kan vara ett av de viktigaste verktygen ett företag har för att locka nya kunder, men många vet inte vad de ska leta efter. Här kan en sida som hemsidelab.se vara en bra utgångspunkt.

Här hittar du en rad användbara verktyg, recensioner och inte minst bra tips om hur du får ut det mesta av din hemsida – och det bästa av allt är att alla lösningar är designade för nybörjare, vilket gör att du inte behöver omfattande förkunskaper om CSS, HTML eller andra tekniska språk.

Fördelen med dessa verktyg är att du enkelt kan anpassa din webbplats till det skede som företaget befinner sig i. Du kan anpassa innehållet, lägga till en onlinebutik eller lansera nya funktioner utan att behöva anlita dyra webbdesigners för att göra jobbet åt dig. Inte minst kommer det att göra det lättare att publicera relevant innehåll som passar in i en SEO-strategi för ditt företag.

Lär känna din målgrupp

När det kommer till synlighet och marknadsföring på nätet är det viktigt att ha god kännedom om sin kundgrupp. Anledningen till detta är att man kan skräddarsy marknadsföringen för att nå ut till en väldigt specifik grupp. Detta kan låta krävande, men i de flesta fall kommer det att resultera i en mycket bättre konvertering av dina kampanjer.

Genom att nå den mest relevanta målgruppen kan du bättre skräddarsy innehållet i kampanjen, vilket leder till att de som tar emot din kampanj faktiskt tycker att innehållet är intressant. Men det kräver också mer arbete av dig i och med att du måste identifiera relevanta målgrupper.

Du bör också undersöka vilka plattformar som är bäst lämpade för att nå de relevanta målgrupperna du vill nå. Här kan det i många fall vara aktuellt att använda sociala medier som dessutom är mycket billigare än till exempel Google Adsense eller annonser i traditionella medier som tidningar, tv och radio.

Analysera dina konkurrenter

De flesta företag i Sverige befinner sig i en bransch där de är konkurrensutsatta. Detta gäller även online, men här finns mycket användbar information som du kan ladda ner själv. Fördelen med onlinenärvaro är just att informationen är tillgänglig för alla som vill hitta den. Detta ger en ovärderlig möjlighet att analysera dina konkurrenter genom att se vad de erbjuder, hur de marknadsför sig själva och vilka produkter de försöker sälja.

Genom att aktivt analysera vad dina konkurrenter gör kan du säkerställa att dina priser är konkurrenskraftiga, du kan implementera svar i form av marknadsföringskampanjer och utvärdera nya produkter.

Vi rekommenderar också att du använder denna kunskap för att bedöma potentiella hot från nya företag på marknaden. Det kommer därför löna sig att följa vad som händer på marknaden och titta på nya produkter som lanseras av både nya och etablerade konkurrenter. På så sätt kan du göra nödvändiga justeringar av din egen strategi och avsätta budgetar där det behövs.

Slutsats

Det råder ingen tvekan om att onlinenärvaro är en viktig del av att driva ett företag idag, men det kommer också med flera fördelar. Du kan använda information tillgänglig online för att analysera konkurrenter, skräddarsy dina egna marknadsföringskampanjer och inte minst överväga möjligheten till nya produkter. Du kommer även att kunna använda de olika verktyg som finns inom området digital marknadsföring och en bra hemsida för att optimera fördelarna som företaget får genom sin närvaro.

Arkiverad under: Nyhet

Varför kan en förståelse för finanslagstiftningen i Sverige vara viktig för yrken på Internet?

29 april, 2022 by Dan

medarbetare starring webbyrå

Digitaliseringen har inneburit att samhället har förändrats i grunden. Människor är ständigt uppkopplade via sina mobiltelefoner närsomhelst och varsomhelst. Internet fick sitt genombrott år 1999 då cirka 35% av den svenska befolkningen använde den nya tekniken. Idag tar vi Internet som en självklarhet och många yrken återfinns numera på Internet. Men hur ser lagarna ut för yrken på Internet och hur kan en förståelse för finanslagstiftningen vara till hjälp?

Internet och digitalisering

Internets historia inleddes redan 1984 då ett svenskt nät för första gången blev en del av Internet. Liknande system hade sedan tidigare använts vid vissa universitet och högskolor runt om i landet. Detta system kunde sedan expanderas till renodlade kommersiella operatörer och Internet kunder sedermera erbjudas till allmänheten först 1994. Internet har inneburit att ett flertal nya yrken etablerats som exempelvis utvecklare, programmerare, grafisk designer, online coach med flera. Även om dessa yrken återfinns på nätet är det ofta samma arbetsvillkor som gäller som vanliga jobb.

Internet är ett globalt fenomen där vi kommunicerar över landsgränserna, men vilka lagar gäller? Även om Internet har inneburit fantastiska möjligheter kan ibland lagstiftningen upplevas som väldigt krånglig, exempelvis kan personer i Sverige titta på strömmad film av ett amerikanskt bolag som har sina servrar i ett tredje land. När det råder oenighet i vilka lagar som gäller har EU skapat den europeiska dataskyddsförordningen GDPR, vars syfte är att skydda europeiska medborgare på Internet.

Situationen i Sverige

På dagens Internet är det viktigt att du känner till dina rättigheter och finanslagstiftningen i Sverige, som även råder på nätet. Jobbmöjligheterna ökar ständigt på Internet i den digitaliserade handeln. E-handeln har ökat markant och många branscher söker ständigt ny arbetskraft eftersom nya nätbutiker ständigt etableras. Om man driver en egen näthandel är det viktigt att vara medveten om konsumentkreditlagen. Denna lag reglerar vad du som företagare får erbjuda i form av lån och krediter. Konsumentkreditlagen innebär även ett grundskydd för konsumenten som garanterar vissa villkor, oavsett vad företaget erbjuder.

Både som konsument- och arbetsgivare på Internet har man ofta en kontakt med banken. Banken är i de flesta fall långivare och med detta ansvar följer även en rad förpliktelser som exempelvis att säkerställa att låntagaren kommer följa lagen. Banken ställer ofta ett flertal olika frågor som garanterar att penningtvättslagen upprätthålls och att syftet med transaktionerna har en etisk bakgrund.

Den digitala juridiken är svårtolkad

Internets globala arena gör ibland juridiken svårtolkad men lagstiftningen har i de flesta fall följt utvecklingen och justerats även till den digitala världen. Enligt Mårten Schultz, professor i civilrätt på Stockholms universitet, kan lagar kring brottsstraff samt finansiella brott appliceras även på Internet. Att känna till sina rättigheter både som konsument samt som arbetstagare på Internet är nödvändigt och även om digitaliseringen av samhället har gått fort lönar det sig att ha en kunskap om de olika lagändringarna som skett gällande Internet.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att trots att vi tar Internet för givet är det en teknik som endast varit etablerad de senaste 20 åren. Lagstiftningen på Internet och nytillkomna yrkesgrupper online utvecklas alltjämt även om den rådande lagstiftningen ofta är appliceras även digitalt.

Arkiverad under: Nyhet

Andra generationens webbdesign inom iGaming-industrin

6 november, 2021 by Dan

Flytta WordPress hemsida till annat webbhotell

iGaming har blivit en högkompetitiv industri där webbutvecklarna tävlar om vem som kan skapa de mest avancerade plattformarna för digitalt spel. Här kan du läsa mer om de viktiga framsteg som iGaming-industrin har gjort inom webbteknik och vilka som står bakom.

Webbdesign inom iGaming hetare än någonsin
Att utveckla spel och webbportaler inom iGaming har blivit hetare än någonsin. Vi befinner oss i en värld av digitalisering och ständig teknikutveckling som driver framtidens arbetsmarknader framåt. Det formligen kryllar av utbildningsprogram som fokuserar på att designa webbsidor, programmera appar och koda i Javascript, CSS och Ruby på svenska universitet och högskolor.

Men att ha en formell högskoleutbildning inom webbdesign och spelutveckling är inte alls lika självklart som tidigare. Allt fler unga väljer bort högskolestudierna helt och ägnar sig istället åt autodidaktik, alltså självinlärning. Det gränslösa utbudet av kurser, program, e-böcker, videoklipp och online seminarier som är helt gratis och tillgängliga dygnet runt har gjort att många valt att plugga helt på egen hand. Som t.ex. Mark Zuckerberg (FB) eller Jack Dorsey (Twitter). Google har till och med lanserat sin egen digitala akademi där man bland annat kan lära sig kod helt kostnadsfritt.

Framåttänk i framkant
Inom den högkompetitiva iGaming industrin florerar det senaste inom webbteknologi och design. Dagens gamers kräver mer av sina plattformar än någonsin tidigare. Till skillnad från andra industrier är den digitala spelindustrin inriktad helt på att höja spelupplevelsen för gamers genom att skapa interaktiva plattformar med andra generationens webbteknik. Det experimenteras en del med både VR (Virtual Reality) och AR (Augmented Reality) och resultaten är minst sagt imponerande.

Hittills är det AR som har stått främst i fokus vid utvecklingen av casinospel och detta har förmodligen att göra med att vi ännu inte kommit lika långt med webbaserad VR-teknik. Det är ofta som VR och AR förväxlas eller blöder in i varandra men de är egentligen två helt olika begrepp. Enkelt förklarat tar VR över din vision helt, vilket ger intrycket av att du befinner dig i en helt annan verklighet. Detta funkar bara med ett VR -headset, som t.ex. HTC Vive Cosmos, PlayStation VR eller Oculus Quest. AR lägger istället till detaljer i din verklighet. AR enheter som Microsoft HoloLens och Aryzon är genomskinliga så du kan fortfarande se allt i din omgivning, fast med vissa förändringar.

En immersiv spelupplevelse
Vare sig ett spel har VR eller AR teknik så är det en djupt immersiv upplevelse som spelutvecklare är ute efter när det tillverkar spel för den digitala casinobranschen. Ett exempel på slots med VR-teknik är Gonzo’s Quest från NetEnt. Baserad på den populära klassikern med samma namn har NetEnt utvecklat en version som bokstavligt talat låter dig stiga in i Gonzo’s magiska värld och prova med free spins, wilds och scatters att vinna hem allt guld i Eldorado.

Inom livecasinobranschen är man mer inne på att utveckla spel med AR teknik. Ledaren inom utveckling av livespel Evolution har släppt en hel serie med bordsspel under namnet First Person, vilket är talande för vad det är man vill åstadkomma med spelen. Alla är utrustade med AR-teknik där spelaren själv kan påverka sin spelupplevelse och vad som syns på skärmen via avancerade inställningar.

Arkiverad under: Nyhet

Hur du Köper Glasögon med SmartBuyGlasses

17 mars, 2021 by Dan

Visste du att du kan få dina receptbelagda glasögon levererade direkt till din dörr? Du vill vara säker när du beställer online att du får korrekta glas som matchar dina behov. Därför vill återförsäljare som SmartBuyGlasses vara så noggranna som möjligt när det kommer till ditt recept. 

Var inte orolig, du behöver inte vara ett tekniskt geni. Det är faktiskt enkla steg du kan ta för att beställa glasögon online som gör det till ett tillgängligt alternativ för alla glasögonbärare! Följ den här enkla guiden och du kommer vara redo att beställa dina glasögon online idag! 

1 Skaffa ditt recept

Det första du behöver göra är att besöka din optiker, vars jobb är att tydligt identifiera dina synfel. De är ansvariga att skriva ett recept till dig och svara på alla frågor du kan tänkas ha om din ögonvård. Optiker ska också vara tillgängliga att hjälpa dig när det kommer till dina skräddarsydda glasögon. De är också ansvariga för service som att mäta ditt pupillavstånd och erbjuda information för att hjälpa dig välja de bästa glasen och ramarna för ditt recept. 

SmartBuyGlasses Virtuella Prova På Teknologi 

När du har fått ditt recept kan du gå till SmartBuyGlasses och välja vilka glasögon eller solglasögon som tilltalar dig. Glasögon är personligt till alla och därför har SmartBuyGlasses skapat ett virtuellt prova på verktyg.  Den här teknologin tillåter dig att virtuellt prova på glasögonen genom att använda din webbkamera så det inte blir några överraskningar eller stil risker. 

2 Skaffa den rätta ramen

 Har du redan ett par glasögon i tankarna? Du kan söka genom SmartBuyGlasses omfattande kollektion av designer glasögon och solglasögon och beställa direkt online. SmartBuyGlasses har alternativ för alla budgetar, stilar och ögonvårdsbehov. 

Ramform

De rätta glasögonen tar fram dina bästa drag. Det första du bör tänka på är ansiktsform. Allt du behöver göra är att kolla i spegeln för att bestämma din ansiktsform och sedan kan du börja shoppa.

Ramstorlek

Att veta vilka glasögon som bäst passar ditt ansikte är viktigt när det kommer till att välja de rätta glasögonramarna. Om dina glasögon är för stora eller för små kan de vara oproportionerliga sett till din ansiktsform. Om de är för lösa kommer de inte sitta säkert på ditt huvud men för smala kan begränsa ett korrekt blodflöde. Om du bara letar efter att byta ut dina ramar men gillar hur dina gamla passar så kan du bara kolla måtten som är ingraverat i ena skalmen. 

3. Lägg till ditt recept

När du har valt din ram så är det sista som finns kvar att göra att lägga till ditt recept. Hos SmartBuyGlasses kan du lägga till den här informationen manuellt eller ladda upp det i systemet. 

SmartBuyGlasses är Sveriges mest pålitliga glasögon butik online. Oavsett vilken stil eller ögonvård du behöver kan du vara säker på att hitta det du letar efter från deras stora urval av stilar och varumärken. SmartBuyGlasses erbjuder 24 månaders garanti, GRATIS frakt och de garanterar dig det bästa priset på marknaden.

Arkiverad under: Nyhet

Praktik Copywriter & Skribent

18 oktober, 2020 by Dan

Gör Lia eller praktik som copywriter eller skribent

Pluggar du på universitet eller högskola och brinner för digital marknadsföring? Då får du gärna söka en praktikplats hos oss!

Vi tar emot praktikanter hos oss som kan vara med och stötta vårt team samtidigt som man får lära sig mycket inom sökmotoroptimering och digital marknadsföring. Vi förutsätter att du för närvarande studerar på högskola eller universitet.

Praktik skribent arbetsuppgifter?

Vi erbjuder dig en praktik som copywriter med stort fokus på att skriva texter för webben. Du kommer vara en del av vårt team och skriva intressanta artiklar till webbplatser för våra kunder samt de interna projekt vi har.

En del av arbetet handlar om att analysera konkurrerande hemsidor för att sen välja ut de bästa sökorden som folk söker efter på Google. Du bör därför även ha en god analytisk förmåga för hur en text bör struktureras upp och vilka sökord som är viktiga för att texten ska synas bra i sökresultatet.

Vem är du?

Du tycker om att skriva intressanta texter och att sätta dig in i nya ämnesområden samt ett bra öga för hur en text ska struktureras upp. Vi ser att du är en driven person med ett analytiskt arbetssätt.

Vad vi erbjuder praktikanter?

Hos oss blir du en del av vårt team. Vi tycker det är viktigt att du får en praktikplats som sätter dig som praktikant i centrum och gör samma arbetsuppgifter som oss som arbetar här. Du får en grundlig uppstart och upplärning inom SEO sant löpande stötting och hjälp under hela praktikperioden.

Hos oss får du lära dig hur man tar fram nya texter och skriver intressanta texter som syns bra vid sökningar på Google. Vi är ett expansivt företag så det finns goda chanser till anställning efter att praktiken är slutförd.

Frågor?
Kontakta Daniel, daniel@starring.se, om du har några frågor eller funderingar kring att göra din praktik hos oss som copywriter.

Arbetsplats
Stockholm (det går bra att göra praktiken på distans).

Arkiverad under: Lediga tjänster

Sökmotoroptimering för ehandel

25 mars, 2020 by Dan

Jag tänkte jag skulle dela med mig lite om hur jag arbetar med SEO. SEO är egentligen väldigt enkelt och med små förändringar kan man göra väldigt mycket. Dock är SEO även väldigt komplext, dess mer företag som vill synas på ett sökord dess mer konkurrens blir det och det är bara de tio första som syns i sökresultaten. För att lyckas med SEO krävs det att man har koll på följande delar.

Nyckelordsanalys.

Vilka sökord vill jag synas på och vilka sökord konverterar bäst? Här gäller det att skriva ner alla ord man kommer på som rör ens verksamhet. Kolla vilka ord konkurrenterna använder, kolla synonymer till nuvarande ord och fråga vänner/kollegor vad de tänker på för ord.

När detta är gjort är det dags att mäta antal sökningar per månad på respektive sökord. Detta gör man enkelt via Google Adwords och deras verktyg var man kan mäta antal sökningar globalt eller lokalt per månad. Om man vill veta hur bra ett sökord konverterar mot en viss webbsida kan man köra en kampanj i Adwords där man enkelt kan se hur det konverterar.

Länkar och länkstrategi

Detta är något som många missar, även många byråer som arbetar med SEO. För att lyckas nå resultat i Sverige idag krävs det att man får relevanta länkar till sidan. Konkurrensen är för stor för att lyckas med att nå bra resultat endast genom att bygga sidan på ett riktigt sätt med en massa innehåll.

Hur får man fler länkar till sidan?

Det bästa sättet är att skapa innehåll som folk vill dela och länka till. Tänk viral spridning – Dock är detta oerhört svårt och kräver verkligen att man tänker till. Ett annat sätt är att köpa/hyra länkar från ett länknätverk eller varför inte bygga ett eget. Skapar man ett eget länknätverk gäller de att länka strategiskt och inte länka i ring,

Google är inte dumma och de straffar sig snabbt om man gör fel. Man skall även tänka på att länka på olika sätt och använda sparsamt av ankartexter och inte köra med samma text hela tiden. Tänk på hur du själv gör när du omedvetet tipsar andra om webbsidor eller lägger in en länk utan att tänka SEO. Till 90% använder du inte alls en ankartext eller så är ankartexten väldigt enkel.

Skapa bra innehåll:

Efter att man har sina sökord, är det dags att optimera varje enskild sida för respektive sökord. Använd alltså titel, h1,h2,h3, bilder, bildtaggar, och naturligtvis en brödtext som alla hänvisar till ditt nyckelord på ett eller annat vis. Använd med fördel ditt nyckelord skrivet på olika sätt och i olika sammanhang.
Denna bit kan ni och jag tänker inte gå närmare in på onpage optimering, detta ämne är för grundläggande och för långt.

Innehållet skall vara uppbyggt och skrivet på ett sätt som besökaren gillar och inte 100% fokuserat på att få ett bra utslag hos Google.
Själv tycker jag att jag lyckats få till en mix som konverterar bra och är optimalt för Google.

Konkurrentanalys:

För att hålla ett försprång måste du veta vad konkurrenterna sysslar med. Detta är något som jag är lite dålig på att göra, men jag loggar alla större konkurrenter och följer med hur deras positioner försämras/ förbättras. Försöker ta reda på deras länkstrategi (om den ens finns!) och hur de väljer att bygga sina sidor. Mitt mål är att en dag kunna säga vem de anlitar för att sköta deras SEO satsning.

Arkiverad under: Nyhet

Så används användarcentrerad design på moderna webbsidor

20 november, 2019 by Dan

Begreppet user experience, förkortat UX, blir allt mer centralt vid skapandet av en tilltalande hemsida. Detta perspektiv på design understryker vikten av att erbjuda besökaren en trivsam och smärtfri upplevelse. Att navigera och hitta information ska vara enkelt, logiskt och intuitivt, dessutom bör tydlig återkoppling ges under besökets gång för att stödja användarens beteende. Genom att tillämpa user experience-design vill man skapa en användarcentrerad upplevelse med målet att ge besökaren det hen förväntar sig.

I denna artikel kollar vi närmare på tre olika sajter ur ett UX-perspektiv. De hemsidor som fått den stora äran att agera exempel är; webbhandeln Amazon, spelbolaget Betfair samt nyhetsportalen Expressen.

Aningens rörigt intryck av en av världens största webbshoppar

Amazon är en amerikansk e-handel som erbjuder ett stort utbud av varor för köp online. Allt från kläder och möbler till inredning och skönhetsprodukter kan klickas hem på sajten som idag i viss utsträckning även finns tillgänglig på den svenska marknaden.

Första intrycket av Amazon är rörigt. På startsidan är de olika menyerna många, där kategorierna uppgår till ett stort antal. Man kan konstatera att man inte alls jobbar ur ett minimalistiskt perspektiv, istället har man satsat på att samla så bred information som möjligt, på en och samma sida. På startsidan frontas kampanjer, trendande produkter, toppsäljande varor och annat. Det är mycket information på en och samma gång. Smidigt är dock att en sökfunktion gör det möjligt att direkt skriva in vad du söker, något som känns användarvänligt. När vi väl valt en kategori, underlättar navigeringen där logiska underkategorier och annat gör det enkelt att hitta det vi söker – tummen upp!

Spelbolaget Betfair gör det enkelt för besökaren att navigera

Spelbolaget Betfair erbjuder odds och casinospel på nätet, där spelare har möjlighet att spela med riktiga pengar på aktörens webbsida. Betfair jobbar internationellt och finns idag tillgänglig på över 10 olika marknader för spel online.

Likt Amazon presenteras ett stort antal kategorier på startsidan, här är man dock bättre på att strukturera upp innehållet. Spelare som är ute efter sport och odds kan enkelt klicka sig vidare till denna sektion, medan andra kan välja att gå vidare till sektionen för online kasino. Under respektive kategori finns sedan underkategorier som slots, bordsspel, jackpotts och live casino. Det går även bra att söka på en specifik titel av casinospel. Överlag upplevs hemsidan som logisk, där besökaren med enkelhet kan navigera sig mellan olika kategorier. Det är dessutom enkelt att kontakta support via ett frågetecken ständigt närvarande på sajten.

Lättöverskådlig helhet på nyhetsportalen Expressen

E-tidningen Expressen samlar nationella och internationella nyheter i kategorier som sport, världen, politik och kultur. På startsidan samlas högaktuella händelser som ger besökaren en snabb översikt kring vad som pågår i omvärlden. I kategorier kan besökaren sedan klicka sig vidare till önskad avgränsning. En besökaren som är intresserad av sport, kan exempelvis sortera fram enbart sportrelaterade nyheter. Användarupplevelsen på Expressen bedömer vi som mycket bra, där innehållet presenterad på ett välstrukturerat och interaktivt sätt. Här hittar vi enkelt det vi söker!

Det var vår mini-recension av tre välbesökta webbsidor, ur ett användarcentrerat perspektiv.

Arkiverad under: Nyhet

Snabbt och bra webbhotell för WordPress

23 mars, 2019 by Dan

Kinsta är ett webbhotell som håller på och etablerar sig på den svenska marknaden. De är specialiserade på WordPress hosting. De besitter stor kompetens när det kommer till att hantera just WordPress. Det är speciellt bra för dig som vill ha en snabb och säker hemsida.

Kinsta är inte billiga, men du betalar för riktigt bra hosting och infrastruktur och WordPress expert support. Jag personligen betraktar dem som ett av de bästa alternativen för WordPress hosting. Så vill du ha ett riktigt bra webbhotell är Kinsta ett bra val.

Fördelar med Webbhotellet:

  • SSH-åtkomst, WP-CLI och Git
  • Adminpanel med analys och statistik
  • Gratis överföring av din hemsida till dem
  • Bra och kompetent support
  • Automatiska backups
  • Utmärkt säkerhet (DDoS-skydd, brandväggar och 24/7 övervakning)
  • Snabba prestanda
  • Drivs av Google Cloud Platform
  • Gratis SSL-certifikat (via Lets encrypt)
  • Gratis CDN

Nackdelarmed Webbhotellet:

  • Kostnaden för webbhotellet börjar på 270:-/månad. Det är betydligt dyrare än många andra webbhotell.

Flytta WordPress hemsida till annat webbhotell

Hur flyttar man en WordPress hemsida till Kinsta?

Från att begära en webbplatsöverföring, inköp av ytterligare migreringar och prissättning. Nedan är allt du behöver veta om hur WordPress-migreringar fungerar på Kinsta.

  • Så här gör du din egen migrering
  • Betalda migreringar och bulkprissättning
  • Hur man begär en migrering
  • Efter migreringen

Så här gör du din egen migrering

Vissa av er föredrar att migrera din egen WordPress-webbplats av följande skäl:

  • Vår Starterplan innehåller bara gratis migreringar om du betalar årligen.
  • Du har känsliga uppgifter du inte vill avslöja.
  • Du vill migrera omedelbart istället för att samordna med oss.

Om du migrerar dig själv, oroa dig inte, vi har fortfarande täckt dig med djupgående genomgångar:

  • Migrera WordPress Site med SFTP och MySQL
  • Migrera WordPress Site med WordPress Duplicator Plugin
  • Migrera WordPress Site med Migrera Guru Plugin

Viktigt: Migrering av större och komplexa platser kan enkelt leda till dataförlust eller misslyckas helt om du inte vet vad du gör. Det är mycket säkrare att låta vår expert migrationsteam ta hand om allt för dig. Flytta din webbplats till Kinsta brukar inte medföra någon nedetid och vi hjälper dig att inspektera din migrerade webbplats innan du går live.

Betalda migreringar och prissättning

Alla våra planer inkluderar en eller flera fria migreringar. Startplaner kräver årlig betalning för att vara berättigad. Du kan begära ytterligare genom att skicka dem under Migrations i MyKinsta-instrumentpanelen. Kostnaden är $ 100 per ytterligare migrering och det läggs automatiskt till din nästa faktura.

För dig med många WordPress-webbplatser erbjuder vi också bulkmigrationspriser.

Hur man begär en migrering

För att starta en migrering från din MyKinsta dashboard startar du bara ”Migrations” på vänster sida och klickar på ”Request Migration.” Du får se hur många gratis migreringar din plan innehåller, hur många du har använt och har vänster.

Adminpanel för webbhotellet

Steg 1

När du initierar en migrering måste du fylla i ett säkert formulär som hjälper till att tillhandahålla information som vårt supportteam behöver, till exempel:

  • Detaljer om din nuvarande värd
  • Detaljer om din webbplatsinställning
  • Anslutningsdetaljer
  • Valfri HTTPS och datacenters inställning
  • Betalningsinformation om ytterligare migreringar begärs

För att utföra överföringen ber vi om ett antal lösenord. Vi värdesätter och skyddar din integritet. Denna blankett är högt säkrad över SSL, när vi har slutfört överföringen förstör vi alla lösenord som vi mottar. Vi ändrar aldrig din ursprungliga webbplats under migrering. Det kommer att fortsätta att fungera som vanligt under och efter migreringen. Vi meddelar dig alltid när en migrering startas och när den slutar. Klicka bara på ”Nästa” för att komma igång.

Steg 2

På nästa sida kommer du att bli ombedd för din aktuella värdinformation. Om du råkar vara en WP Engine-kund gör det super snabbt och enkelt. Klicka sedan på ”Nästa”.

Om du inte är en WP Engine-kund frågar den dig om din nuvarande värd, cPanel användarnamn och lösenord. Klicka sedan på ”Nästa”.

Steg 3

På nästa sida kommer du att bli ombedd att få din domän, WordPress-behörighetsuppgifter och ytterligare konfigurationsalternativ, t.ex. om din webbplats är en e-handels- eller gemenskapswebbplats, som körs över HTTPS, multisite etc. Om du kör en mycket dynamisk webbplats som sådan som WooComerce, kolla in ytterligare detaljer om hur Kinsta hanterar dessa typer av migreringar. Klicka sedan på ”Nästa”.

Kämpar med driftstopp och WordPress-problem? Kinsta är värdlösningen för att spara dig tid!

Steg 4

På nästa skärm kommer du att bli ombedd för dina anslutningsinställningar, till exempel SFTP och SSH-inloggningsinformation till din nuvarande värd. Om du inte vet vad dessa är kan din nuvarande värd tillhandahålla dessa. Klicka sedan på ”Nästa”.

Vanligtvis hittar du din FTP, SFTP och SSH-anslutningsinformation på din nuvarande webbleverantörs kontrollpanel. Om du är osäker på dessa detaljer, gå till din nuvarande värd eller fråga en medlem av Kinsta supportteamet för hjälp.

Om du t.ex. använder cPanel visas dina användarnamn och värdserverinformation på din Användarområde → Mina konton → Information och inställningssida. FTP-kontoinformation kan också hittas under Filer → FTP-konton.

Steg 5

På nästa sida kommer du att bli ombedd om det finns några speciella inställningar eller instruktioner som ska göras när du flyttar din webbplats. Såsom tvingar HTTPS, vilken datacenterplats du föredrar, etc. Klicka sedan på ”Nästa”.

Steg 6 och 7

På nästa sida kommer du att bli ombedd att titta över all information du gav för att dubbelkontrollera den för eventuella fel eller stavfel. På den sista sidan kommer du att bli underrättad om hur många fria migreringar du har kvar på din plan. Om du inte har några lediga migreringar kvar, kommer du också att bli ombedd för din betalningsinformation. När du är klar klickar du på ”Skicka migrationsförfrågan.”

Efter att ha skickat migrationsformuläret kommer en av våra supportteammedlemmar att komma i kontakt med dig för att schemalägga migreringen. Dina väntar migreringar visas sedan under ”Migrations” där du kan kontrollera status när som helst. Du kommer också att uppdateras kontinuerligt om statusen hos vårt team.

Tänk på att:

  • Observera att migreringar endast är lediga om ditt konto är öppet i minst 30 dagar. Om du avbryter din prenumeration tidigare debiteras migreringen till ett vanligt pris på $ 100. När du når antalet gratis migreringar som ingår i din plan, kan du fortfarande begära webbplatsmigreringar från vårt team till en fast avgift på $ 100.
  • Vi kanske inte kan migrera mycket anpassade WordPress-installationer där WordPress-kärnfilerna och katalogstrukturen har anpassats.
  • Ibland kommer vi att migrera en webbplats som gör stor användning av .htaccess för att ställa in komplexa omdirigeringar och URI-maskeringsregler. Även om vårt team är glad att konfigurera enkla omdirigeringar, om din webbplats .htaccess-fil innehåller komplexa regler måste du arbeta med en utvecklare för att konvertera dessa till Nginx-format och sedan tillhandahålla de konverterade reglerna till vårt team för att lägga till Nginx-konfigurationen .
  • Konfigurera DNS och konfigurera tjänster från tredje part ingår inte i vår migrationstjänst och du måste hantera dessa uppgifter. Några vanliga exempel på uppgifter som kunderna måste ta hand om omfattar att migrera DNS-poster till Kinsta DNS, konfigurera Cloudflare eller Sucuri, uppdatera A-posten eller namnservrarna hos din domännamnregistrator och konfigurera e-posttjänsten.
  • I vissa fall kan en klient få oss att migrera sin webbplats men inte kunna leva i tid. När klienten är redo att gå med webbplatsen på våra servrar kan de behöva ha innehållet på webbplatsen uppdaterad för att återspegla ändringar som gjorts på webbplatsen medan den har varit live och värd på andra ställen. Kolla in detaljer om hur du begär en andra migrering.

Arkiverad under: Webbhotell

Hur kommer AI att påverka webbdesign?

21 februari, 2019 by Dan

Foto: Pexels, Rättigheter: CC0

När allt fler och fler går över till att förlita sig på internet betyder det att webbdesign kommer att behöva förändra sig för att kunna bemöta många olika slags kunder och användare. Och ett viktigt steg inom utvecklingen av webbdesign är AI, artificiell intelligens. Det drivs av data som sedan behandlas av en maskin, så kallad maskininlärning och resultatet är mer effektivitet på ett sätt som i många fall är bättre än vad människan kan åstadkomma. Artificiell intelligens är inget nytt men det är först nu, i och med att allt fler utnyttjar internet, som data kan samlas in på ett lätt sätt.

Att AI nu har kommit till webbdesign är förstås väntat. Redan idag finns det flera stora företag som använder sig av AI för att effektivisera sin affärsmodell, underlätta användarupplevelsen för webbsurfaren eller skapa en unik skräddarsydd upplevelse. Några exempel är musikstreamingtjänsten Spotify och videostreamingtjänsterna Netflix och Youtube som alla anpassar utbudet utefter vad individen har tidigare tittat på så att upplevelsen blir mer positiv, vilket i sin tur bidrar till att annonsörerna får vad de betalar för, och casinoleverantörer som PokerStars som effektiviserar sin affärsmodell.

Många kanske inte tänker sig att AI kan hantera kreativa uppdrag men här handlar det snarare om att AI samlar ihop en webbdesign som är komplett utifrån det som kunden har svarat på i några frågor. Ju fler sådana här frågor AI hanterar desto mer lär den sig. Detta betyder också att ingen webbdesign blir lik en annan.

När kan AI inom webbdesign behövas?

Man ska förstås tänka på att AI generellt är i sin linda eftersom maskininlärning har börjat komma igång först nu de senaste åren. Men klart är att webbdesign som har tagits fram med hjälp av AI blir alltmer vanlig allteftersom AI blir smartare och inlärning effektiviseras. Det kommer att bli ett kostnadseffektivt, och framför allt, tidseffektivt verktyg som innebär att man kan maximera kampanjer och konverteringar. Enkelt och snabbt kan man använda sig av AI för att få fram en marknadsföringsstrategi som är specifikt anpassat till en målgrupp, med metoder att bäst nå dem och för att uppnå bästa konvertering. Motsvarande manuellt arbete skulle ta mycket längre tid.

Detta utgår då förstås att det finns kvantifierbara data att utgå ifrån. Ett mänskligt inslag kommer nog alltid att behövas när det kommer till själva kreativa delen av designen, ja sådant som inte är baserat på data helt enkelt. De få företag som har infört webbdesign som är framtagen med hjälp av AI har i många fall fått mycket kritik för att designen inte lever upp till den hype som många har pratat om.

Utmaningar med AI

I och med införandet av dataskyddslagen GDPR så har både sajtägare och internetsurfare fått upp ögonen för vad som egentligen är ok att samla in för data och inte. När AI kommer in i bilden så väcks ju förstås frågan om det finns risk för integritetskränkande datainsamling som sker automatiserat. För huvudsaken med AI är den ska kunna samla in så mycket data som möjligt för att kunna automatisera webbdesignen löpande. Med andra ord ska alltså en europé kunna se ett annat innehåll än en amerikan i en webbutik, eller en 25-åring få andra produktförslag med videos och artiklar på sidan jämfört med en 70-åring – och allt detta ska alltså ske automatiskt. Bara det kräver alltså att det är en hel del data som ska samlas in.

Eftersom maskininlärning främst kommer att fokusera på själva innehållet kommer det att dröja ett tag innan själva webbdesignen kraftigt påverkas av AI. När både webbdesign och innehållet i webbdesignen är helt framtaget av AI kommer vi nog sannerligen att använda internet på ett helt annat sätt än vad vi gör idag. Men tills dess kommer vi att behöva förlita oss på webbdesigners sista ändringar innan något går live på en sajt, och samtidigt påverkas av en större medveten om dataintegritet bland allmänheten.

Arkiverad under: Okategoriserade

Examensarbete och exjobb hos Starring

30 januari, 2015 by Daniel S

examensarbete och exjobb på webbyrå

Vill du göra exjobb på en webbyrå? Vi är alltid intresserade av nya insikter och fördjupande analyser.

Vi söker dig som går en utbildning på universitets/högskolenivå inom webb och digital kommunikation och som vill fördjupa dig inom något av våra fokusområden. Vi arbetar uteslutande med open-source verktyg och söker dig som brinner för webbutveckling och tycker det vore kul att göra ditt examensarbete hos oss.

Ersättning för examensarbete

Starring erbjuder en ersättning på 12.000 kr för ett utfört examensarbete. Ersättningen för ditt exjobb utgår efter att vi som beställare har godkänt arbetet. Arbetet utförs på plats hos oss i Stockholm, alternativt på distans beroende på krav.

Är du intresserad av att göra ditt exjobb hos oss så får du gärna skicka din idé till jobb@starring.se så kontaktar vi dig om det kan vara ett intressant projekt för oss.

Arkiverad under: Lediga tjänster Taggad som: Jobb

  • 1
  • 2
  • Nästa sida »
  • Cookies
  • Partners
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev
  • Uppdatera WordPress
  • Startpaket webbplats
  • Support
  • Få en gratis analys av er webbplats
  • Vad är WordPress?

Boka gratis onlinedemo

Under ett onlinemöte går vi igenom dina utmaningar på webben. Det är kostnadsfritt och tar cirka 20 minuter.

Ring 08-6461100 eller boka här.

Hungrig? Vi bjuder på lunch.

hamburgare gratis lunch Gratis lunch hittas här

Boka ett möte med oss!

Starring AB

Åsögatan 80
118 29 Stockholm

Besöksadress

Folkungagatan 44
118 26 Stockholm

Support

Helgfria vardagar 9-17
support@starring.se
+46 8-646 11 00

Nyhetsbrev

Ibland får du ett mejl av oss med en massa smarta tips!

Kontakta oss

Har du frågor kring ett nytt projekt, eller behöver du någon att bolla ideér med? Ta kontakt, ring eller mejla oss!

Telefon: +46 8-646 11 00
E-post: info@starring.se

Om oss

Starring är en webbyrå som hjälper dig att utveckla webbplatser, e-handel och intranät med fokus på användbarhet, design, kvalitet och affärsnytta.

Jobba hos oss

Kom och jobba med oss. Det blir roligt, förhoppningsvis!

Håll kontakten

Följ oss på Twitter. Gilla vår Facebooksida. Kontakta oss på LinkedIn. Lyssna på vår Spotifylista. Kolla in oss på Instagram.

Boka gratis onlinedemo

Under ett onlinemöte går vi igenom dina utmaningar och svarar på dina frågor.

Ring upp mig

Redo att beställa? Bli uppringd av Daniel!

Gratis lunch

Hungrig? Enda kravet är att du vill träffa oss så bjuder vi på lunch. Vi lovar.

Copyright © 2023 · Starring Webbyrå Stockholm